چرا جنگیدن با اشتیاق و هوس‌هایمان کار درستی نیست؟سادگورو

زمان حدودی مطالعه ۴ دقیقه / ۲۸ دی ۱۴۰۰ / مدیر سایت

سادگورو به این می‌پردازد که چقدر جنگیدن با اشتیاق و تمایلات‌تان بیهوده است. اما کاری که ما می‌توانیم کنیم این است که آن‌ها را به سمت مسیر مناسب سوق دهیم.

 

 

سادگورو: این معمولاً به گوتاما بودا مربوط می‌شود که گفته بود «تمایل نداشتن». وقتی گفت «تمایل نداشتن»، احمق نیست که فکر کند مردم می‌توانند بدون تمایل در این‌جا وجود داشته باشند. او می‌دانست که وقتی تمایلی نباشد، زندگی هم وجود نخواهد داشت. اگر شما بخواهید که تمایل نداشته باشید، این خودش یک تمایل داشتن بزرگ است.

 

تمایل شما، اشتیاق شما و تمام چیزهایی که شما تجربه می‌کنید فقط انرژی خالص است..

 

هوس نداشتن یعنی این که شما با هوس‌هایتان تعریف نمی‌شوید. تمایلات تنها چیزهایی هستند که شما با آن‌ها بازی می‌کنید. بدون تمایل داشتن، هیچ بازی‌ای هم وجود نخواهد داشت. اما اکنون، تمایلات دیگر برای شما نیستند. این فقط به گونه‌ای است که برای این لحظه و برای این موقعیت نیاز است. همه چیز به همان شکلی که هست وجود دارد و شما می‌توانید هر کاری که می‌خواهید با آن انجام بدهید. شما می‌توانید عمیقاً در همه چیز دخیل باشید ولی دیگر با آن‌ها تعریف نشوید.

وقتی که این آگاهی وجود داشته باشد، وقتی شما به آن معنی بدون تمایل باشید، دیگر برای آن فرد محدودیت کارمایی وجود نخواهد داشت. هر کاری که انجام دهد، اگر حتی در جنگی بجنگد، برای او هیچ کارمایی وجود نخواهد داشت. چون او هیچ تمایلی برای انجام چنین کاری ندارد. این کار برخاسته از عشق یا تنفر او نیست. اینطور پیش می‌رود فقط به این خاطر که مسیر این است.

این تمام گیتا است. کریشنا دائماً درباره‌ی نیشکارما[1] صحبت می‌کند - انجام ندادن هیچ کارمایی- اما تأکید می‌کند که ارجونا[2] باید انجام دهد. او درباره‌ی شکل‌های مختلف تمایل نداشتن در زبان‌های مختلف و معانی ضمنی مختلف صحبت می‌کند، اما به هر حال این یک چیز است.

چگونه به اشتیاق‌مان جهت بدهید؟

پس هیچوقت سعی نکنید که با هوس و اشتیاق‌تان بجنگید. هر چه بیشتر با آن‌ها بجنگید، بیشتر خواهند شد. در پورانه‌ها[3] نوشته‌اند که اگر حتی یک قطره خون در زمان کشتن یک اَسورا[4] به زمین بیفتد، هزار اسورا از آن بیرون می‌آید. تمایلات و اشتیاق هم به این گونه هستند. اگر شما سعی کنید که با آن‌ها بجنگید، اگر آن‌ها را تکه تکه کنید، از آن‌ها خون به بیرون می‌ریزد و از هر قطره خون هزار عدد تمایل و اشتیاقی بیشتر بوجود می‌آید. جنگیدن با آن‌ها بیهوده است و زندگی را تلف می‌کند. شما هیچوقت نمی‌توانید با آن‌ها بجنگید. شما فقط باید به تمایلات و اشتیاق‌تان آموزش دهید که یک جهت را دنبال کنند.

 

 اگر شما عصبانی هم می‌شوید، این را به سمت بالاترین جایی که می‌شناسید سوق دهید. اجازه دهید اشتیاق‌ شما افزایش پیدا کند .

 

تمایل شما، اشتیاق شما و تمام چیزهایی که شما با آن‌ها برخورد می‌کنید، فقط انرژی خالص است. این شما هستید که آن را تبدیل به اشتیاق یا ترس یا خشم یا هر چیز دیگری می‌کنید. شاید این چیزها اکنون در دست شما نباشند. شاید شما از آن‌ها آگاهی نداشته باشید. ولی این شما هستید که آن‌ها را به این چیزی که هست تبدیل می‌کنید. احساس شما هر چه که باشد، طبیعت اشتیاق شما هر چه که باشد، این فقط تلاش انرژی‌‌ زندگی شماست که سعی می‌کنند عمق‌ بیشتری در زندگی پیدا کنند. انرژی‌های زندگی فقط سعی می‌کنند که تجربه‌ی زندگی را بهتر کنند. مسئله فقط این است که اگر این به سمت چیزهای مختلف در جهان متمرکز شده باشد، هر زمان که چیزی یا کسی خشنودی آن چیز را برهم بزند شما در بدبختی فرو خواهید رفت. اگر این در یک جهت متمرکز شده باشد، نتایج خیلی سریع خواهند بود.

بنابراین زمانی که شما می‌خواهید هوسی داشته باشید، برای بالاترین چیز در زندگی هوس داشته باشید. اجازه بدید که اشتیاق شما به سمت بالاترین‌ها سوق داده شود. شاید زمانی که عصبانی باشید، نتوانید عشق بورزید. شما نمی‌توانید ناگهان خشم خودتان را به عشق تبدیل کنید، اما شما می‌توانید به خود خشم جهت بدهید. اگر عصبانی شدید، آن را به سمت چیزی که فکر می‌کنید بالاترین چیز است سوق دهید. اجازه بدید که اشتیاق شما بیشتر شود. سوق دادن آن‌ها در یک جهت، در دست خودتان است.

خشم یک انرژی بسیار بزرگی است. اشتیاق هم یک انرژی بسیار بزرگی است. آن را در جهت درست قرار دهید. هر انرژی‌ای که شما دارید، هر فکری که شما دارید، اگر آن‌ها در یک جهت متمرکز باشند، نتایج خیلی سریع بدست می‌آیند.

(دوره‌ی مهندسی درون سادگورو)


1- عملی از خود گذشته یا بدون تمایل، که عملی است که بدون انتظار داشتن برای نتیجه‌ای انجام می‌شود.

2-  از شخصیت‌های اصلی رزمنامه مهاباراتا و در زمره پاندوان است.

3- مجموعه‌ای از مهم‌ترین متون مقدس در آئین هندو، آئین جین و بوداگرایی.

4- درهندویسم نام گروهی از خدایان است.​

به گفتگو آنلاین خوش آمدید
سلام! برای صحبت در واتساپ یکی از کارشناسان پشتیبانی ما را انتخاب کنید
تیم به طور معمول در چند دقیقه پاسخ می دهد.