حقیقتاً دروغ چیست و چه تاثیراتی دارد؟

زمان حدودی مطالعه ۳ دقیقه / ۲۹ دی ۱۴۰۰ / مدیر سایت

سادگورو به پرسشی درباره راست‌گویی و دروغ‌گویی پاسخ می‌دهد.

پرسش: سادگورو در تامیل(یک شهر در هندوستان) یک ضرب المثلی هست که چیزی به این شکل می‌گوید: «هیچکس نیست که با راست گویی زندگی‌اش را خراب کرده باشد؛ هیچکس هم نیست که با دورغ گفتن زندگی خوبی داشته باشد». آیا این درست است؟

سادگورو: اول ما باید راست و دروغ را تعریف کنیم. آیا ما فقط درباره‌ی راست‌گویی بعنوان راهی برای راست گفتن صحبت می‌کنیم، یا آیا درباره‌ی راستی به عنوان یک پرورش دهنده زندگی صحبت می‌کنیم؟ حتماً راستی زندگی را پرورش می‌دهد. دروغ زندگی را پایین می‌کشد. از این دیدگاه، این ضرب المثل صد در صد درست است. ولی اگر شما به این به عنوان راست گفتن و دروغ گفتن کلامی نگاه کنید، بیان کردن راست همه چیز نیست. راستی یعنی دیدن معنی و مفهوم واقعی‌ چیزی که اکنون وجود دارد. با بیان راستی، مطمئناً هیچکس نابود نمی‌شود. با دروغ گفتن مداوم، هیچکس پیشرفت نخواهد کرد.

بعضی از شرایط سخت مرگ و زندگی، ممکن است که کسی رو مجبور به دروغ گفتن کند و ممکن هم هست که آن‌ها بخاطر دروغ‌شان مجازات نشوند. ولی اگر شما دروغ گفتن را تبدیل به فلسفه و عادت خودتان کنید، آن موقع هزینه‌اش را پرداخت خواهید کرد. حتی برای یک دروغ هم هزینه پرداخت خواهید کرد. هیچکس نمی‌تواند زندگی‌اش را بر اساس دروغ بسازد. این قطعاً در زندگی کار نخواهد کرد.
اگر شما دائما دروغ بگویید، بعد از مدتی این کار ذهن شما را کاملاً آشفته می‌کند.

اگر من از اتفاقی که دیروز افتاده است برای خودم برداشت اشتباه نسازم، به دنبال واقعیت‌ها خواهم رفت

اگر فراموش کنم که چه اتفاقی افتاده، می‌توانم از کسی که در زمان آن واقعه آن‌جا بوده است بپرسم. ولی اگر من از قصد دروغ بگویم؛ اگر امروز به شما یک چیزی بگویم و فردا به شخص دیگری چیز دیگری بگویم، بعد پس فردا ممکن است که دیگه یادم نیاید که دقیقاً به شما یا آن شخص دیگر چه چیزی گفته‌ام. دروغ گفتن شما را در وضعیت آشفتگی درونی قرار میدهد.
برای گفتن چیزی به همان شکلی که آن را میبینید، تلاش زیادی لازم نیست؛ انجام این کار فرآیند فکری زیادی نیاز ندارد. ولی فقط گفتن یک دروغ کوچک میزان زیادی از فرآیند فکری را صرف می‌کند، که این باعث به هدر رفتن انرژی فکری و سردرگمی می‌شود. اگر به دروغ گفتن ادامه بدید، بعد از مدتی توانایی‌های بنیادینی را از دست می‌دهید که برای کنترل کردن هر جنبه‌ای از زندگی لازم است. بعضی وقت‌ها با دروغ گفتن شما ممکن است که به طور ناعادلانه، نسبت به شخص دیگر در جایگاه بهتری قرار بگیرید. اما اگر بخواهید که این را تبدیل به سبک زندگی خودتان کنید، مطمئن باشید که هزینه آن را پرداخت خواهید کرد.

[tutor_course id="3906" exclude_ids="" category="" orderby="ID" order="DESC" count=""]

به گفتگو آنلاین خوش آمدید
سلام! برای صحبت در واتساپ یکی از کارشناسان پشتیبانی ما را انتخاب کنید
تیم به طور معمول در چند دقیقه پاسخ می دهد.