ذهن

چرا اجتناب از خودخواهی کار بیهوده‌ ایست؟به همراه ۱ راه رسیدن به درجات بالای هرچیز

زمان حدودی مطالعه ۳ دقیقه / ۲۰ دی ۱۴۰۰ / مدیر سایت

سادگورو می‌گوید خودخواهی اجتناب ناپذیر است. زیرا که ما فقط از دیدگاه خودمان می‌توانیم زندگی را درک کنیم و آن را ببینیم و بشنویم و حس کنیم.

شما نمی‌توانید از خودخواهی دوری کنید

پرسش: بهترین راه برای دوری از خودخواهی چیست؟

سادگورو: شما نمی‌توانید از خودخواهی دوری کنید. « من نمی‌خواهم خودخواه باشم، من نمی‌خواهم خودخواه باشم... ». خود همین جمله خیلی خودخواهانه است. خالصانه به خودتان نگاه کنید و به من بگویید، آیا شما توانایی خودخواه نبودن را دارید؟ به هر شکلی که به این نگاه کنید اولین دیدگاهی که از طریق آن شما زندگی را درک می‌کنید، از درون خودتان است. پس مسئله‌ای راجع به چیزی به نام خودخواه نبودن وجود ندارد. خودتان را با اخلاقیات در مسیر غلط قرار ندهید. سعی کنید خودخواه نباشید تا ببینید که شما فقط خودتان را فریب می‌دهید. خودخواه نبودن، تنها یک دروغ است که اخلاقیات در این جهان از خودش ساخته است. و افراد زیادی فریب این را می‌خورند.

مردم چنین فکر می‌کنند: « من بدون خودخواهی کاری را انجام می‌دهم ». ولی دلیل این که آن‌ها این کار را انجام می‌دهند این است که این کار آن‌ها را خوشحال می‌کند. پس مسئله خودخواه نبودن نیست. خودخواه باشید، و کاملاً خودخواه باشید. اکنون مشکل این است که شما حتی نسبت به خودخواهی خودتان هم خساست به خرج می‌دهید.

اکنون خودخواهی شما به این محدود شده است که می‌گویید: « من می‌خواهم که خوشحال باشم ». کاملاً خودخواه باشید و بگویید: « من می‌خواهم که تمام عالم خوشحال باشند. من می‌خواهم که هر اتمی در عالم وجود دارد خوشحال باشد ». کاملاً خودخواه باشید. آن موقع دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت. مشکل اینجاست که شما در خودخواه بودن‌تان هم خسیس هستید.

 

بیایید خودخواه باشیم. چه اشکالی دارد؟ ولی بیایید که به کامل‌ترین شکل خودخواه باشیم

 

بیایید خودخواه باشیم. چه اشکالی دارد؟ ولی بیایید که به کامل‌ترین شکل خودخواه باشیم. حداقل در خودخواهی خودمان بیایید کامل باشیم. ما نمی‌خواهیم که در تمام جنبه‌های زندگی کامل باشید. حداقل بیایید در خودخواهی‌مان کامل باشیم.

صفر یا بینهایت

اگر می‌خواهید به بالاترین درجات برسید، فقط دو راه وجود دارد. یا باید صفر شوید، و یا باید بینهایت شوید. آن‌ها متفاوت نیستند. وقتی سعی می‌کنید که خودخواه نباشید، فقط خودتان را پایین می‌کشید. شما خودتان را از ده به روی پنج می‌آورید. ولی شما نمی‌توانید خودتان را از بین ببرید.

 

شما یا باید کاملاً صفر شوید، یا باید تبدیل به بینهایت شوید.

 

شما یا باید کاملاً صفر شوید، یا باید تبدیل به بینهایت شوید. راه باکتی[1] از هم پاشیدگی است. شما تسلیم می‌شوید و تبدیل به هیچ می‌شوید. تا بعد دیگر هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. و یا شما همه چیز را به عنوان قسمتی از خودتان در نظر می‌گیرید و تبدیل به همه چیز می‌شوید. و اینگونه باز هم مشکلی وجود نخواهد داشت. ولی لحظه‌ای که درباره خود صحبت کنید، مقداری موجودیت بوجود می‌آید. بنابراین از هم پاشیدگی دیگر مسئله نخواهد بود. پس شما بهتر است که نامحدود شوید، این راه ساده‌تری برای شماست که به پیش بگیرید.(دوره‌ی مهندسی درون بهترین راه برای آموختن و بکار بستن آنچه سادگورو می‌داند)


1- شیوه ممارست و راه معنوی در هندوئیسم است که بر عشق، سرسپردگی و دلبستگی به معبود الهی تمرکز دارد.​

به گفتگو آنلاین خوش آمدید
سلام! برای صحبت در واتساپ یکی از کارشناسان پشتیبانی ما را انتخاب کنید
تیم به طور معمول در چند دقیقه پاسخ می دهد.