ذهن

چطور زندگی بدون استرس، سالم، آرام و شاد داشته باشم؟

زمان حدودی مطالعه ۵ دقیقه / ۲۰ دی ۱۴۰۰ / مدیر سایت

سادگورو پیش از همایش دبی، در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ی گلف نیوز نگاهی به این می‌اندازد که چطور می‌توانیم کنترل تجربیاتی که در زندگی با آنها مواجه می‌شویم را در دست بگیریم و خودمان را "مهندسی درونی" کنیم.

 

اجزای مهندسی درون چیه و چطور باید از اونها برای بهبود خودم استفاده کنم؟

سادگورو: ماهیت و اساس تجربیات شما درون خودتونه. درد، لذت، خوشحالی، رنج، عذاب و شور و شعف ، اینها همشون درون شما هستن. جایگاهی که تجربیات شما از اون نشأت ‌می‌گیره درون خودتونه. اگر می‌دونستید که این جایگاه چگونه درون شما شکل میگیره، اونوقت کاری میکردید که تجربیاتتون خوشایند باشن یا ناخوشایند؟

 

چه تغییرات ساده‌ای  در رفتارم ایجاد کنم تا زندگی بدون استرس داشته باشم؟

سادگورو: این سبک زندگی، شغل، یا شرایط بیرونی‌تون نیست که عامل استرسه. چه بهش استرس بگید چه ترس یا خشم، اینها در واقع ، حاصل عدم توانایی شما در کنترل جسم، ذهن، احساسات و انرژیتونه. بدن انسان پیچیده‌ترین ابزار در کره‌ی زمینه. اما سوال اینجاست که آیا راهنمای استفادش رو خوندید؟ ( آیا می‌دونید چطور باید باهاش کار کنید تا زندگی بدون استرس داشته باشید؟)

استرس در بدن، حکم اصطکاک در یک دستگاه رو داره. اصطکاک در سیستم، یا به خاطر نبودن حرکت مناسب در بخشهاست یا به‌خاطر اینکه به قدر کافی روانسازی نشده.

من از مدیریت استرس یا اهمیت ندادن بهش حرف نمیزنم. دارم می‌گم چطور اون رو به‌ وجود نیاریم، چون استرس ساخته‌ی خودتونه. اگه انجام فرایند یوگایی ساده‌ای رو آغاز کنید، می‌بینیند که کل سیستمتون به راحتی شروع به کار می‌کنه. دیگه اون وقت استرسی هم وجود نخواهد داشت.

 

چطور ارتباط متعادلی با غذا داشته باشم، و چرا این کار برای سلامت عمومی من مهمه؟

سادگورو: بهترین غذا، هر چیزیه که انرژی و چالاکی لازم رو به شما میده، بدون اینکه رخوت و سستی و گرفتگی ایجاد کنه. اینو امتحانش کنید و نتیجه رو خودتون ببینید، رژیم گیاهخواری که پنجاه درصد اون شامل سبزیجات و میوه‌های خام و پنجاه درصد اون پخته شده باشه، برای اکثر افراد رژیم مناسبی هستش. هر فردی باید در رژیم غذایی خودش به تعادل برسه، نه فقط به حرف، بلکه با مراقبت و داشتن آگاهی.

مهمتر از همه اینکه، چیزی که می‌خورید منشاء زندگی رو داره (زنده بودن). اگه بتونیم با قدر‌دانی فراوان، غذا بخوریم، قدردانی نسبت به همه‌ی چیزهایی که زندگیشون رو دادن تا زندگی ما حفظ بشه، اونوقت غذا هم درون ما طور دیگه‌ای عمل می‌کنه.

 

چطور ذهنم رو در شرایطی نگهدارم که همیشه در آرامش باشه؟ آیا اصلا ممکنه؟

سادگورو: در حال حاضر این ذهن شماست که حرف اول و آخر رو می‌زنه ( رئیس شما ذهنتونه) و شما برده‌ی اون هستید. نکته‌ی اصلی در انجام مدیتیشن اینه که شما بشید فرمانده و اون بشه فرمانبر. مدیتیشن یک صفت بخصوصه و تنها یک رفتار ساده نیست. مدیتیشن فقط انجام کاری آرامش‌بخش نیست، بلکه اون جزئی از شما میشه. اگه جسم، ذهن، انرژی و احساساتتون رو طوری پرورش بدید که به سطح مشخصی از بلوغ برسه، اونوقت این حالت از مدیتیشن به خودی خود اتفاق می‌افته و بهش می‌رسید.

چطور یاد بگیرم در مسیری حرکت کنم که به خوشی برسم و اون رو با دیگران هم شریک بشم؟

سادگورو: اگه به زندگیتون نگاه کنید، هر وقت که خوشحال شدید_ ممکنه با تماشای طلوع خورشید این حس ایجاد شده باشه، یا گوش دادن به موسیقی یا کسب موفقیت _ حالا هر چیزی می‌تونه محرک این حس بوده باشه، وقتی شما خوشحال میشید این حس از درونتون می‌جوشه و از جای دیگه‌ای به سمتتون سرازیر نشده (اصل کاری درون خودتونه، اونه که خوشحالی یا بدحالی رو میسازه).

منشاء شادی، درون خودتونه، اما محرک این حس از بیرونه. شما این انتخاب رو دارید که محرک این حس، درونی باشه یا بیرونی. الان، فردی داره تصمیم می‌گیره که درون شما چه اتفاقی بیوفته ( با کاراش عامل ایجاد حس و حالتون درونیتون میشه ). این بدترین حالت بردگیه و تنها در صورتی زندگی بهتری خواهید داشت که این بردگی از بین بره. پس افراد برای اینکه زندگیشون رو زیبا کنن، باید کمی مدیریت درونی داشته باشند.

 

چطور بهترین راندمان کاری سرِ کارم داشته باشم و همچنان با وجود مشغله‌های زندگی، برای عزیزانم وقت بذارم؟

سادگورو: چیزی به عنوان زندگی و کار وجود نداره، فقط زندگیه و زندگی ( نمیشه جداش کرد). باید با کارتون زندگی کنید و برای زندگیتون هم کار کنین. مرزبندی ایجاد نکنید، که بگید کار جداست و زندگی هم جدا. اینها جنبه‌های مختلفی از زندگی هستن و باید باهاشون کنار اومد. من هفت روز در هفته، سیصد و شصت و پنج روز در سال کار می‌کنم اما نیازی به مسافرت ندارم. اگه کاری رو بکنید که واقعا براتون اهمیت داشته باشه، اونوقت کل زندگیتون مثل مسافرت می‌مونه. پس با ایجاد اون چیزی که برایتون اهمیت داره کاری کنید که زندگیتون مثل یک سفر، لذت‌بخش باشه. ( وقتی از کارتون لذت ببرید دیگه نیازی به سفر ندارید، چون همیشه دارید لذت میبرید ).

مهمتر از همه اینکه، مهمترین کار، کار کردن روی خودمونه.

مهندسی درون چیه؟ چرا مهندسی درون بنیان زندگی موفق هستش؟

سادگورو: همونطور که تکنولوژی‌ای، برای ایجاد سلامت در بعد بیرونی وجود داره، برای ایجاد سلامت درونی هم ابعادی از علم و تکنولوژی وجود داره. ما درس فلسفه، اخلاق یا رفتار نمیدیم. اینها روشهایی ساده و قدرتمند هستن که با استفاده از اونها بدن و ذهنتون به صورت طبیعی با بیشترین تواناییشون با آرامش و لذت عمل می‌کنن.

تکنولوژی یعنی کاری رو به همون شکلی انجام بدیم که امکان پذیره. تنها در صورتی که کار درست رو انجام بدید، نتایج درستی هم به‌وجود میاد. اگر احساس آرامش و لذت و شور و هیجان ندارید، یعنی در زندگیتون کارهای درستی انجام ندادید. مهندسی درون جستجویی برای فهمیدن چگونگی انجام درست کارهاست.

 

به گفتگو آنلاین خوش آمدید
سلام! برای صحبت در واتساپ یکی از کارشناسان پشتیبانی ما را انتخاب کنید
تیم به طور معمول در چند دقیقه پاسخ می دهد.